گزارش سهماهه سوم سال جاری منتهی به ۳۰ سپتامبر (۹ مهر ۱۳۹۹) نشان میدهد که علیبابا رتبه چهارم را در بازار زیرساخت ابری به خود اختصاص داده است. مؤسسه تحقیقاتی Synergy گزارشی از درآمد حاصل از زیرساخت ابری در فصل سوم مالی امسال منتشر کرد که نشان میدهد میزان درآمد علیبابا از IBM بیشتر شده است. سال ۲۰۱۵، این غول تجارت الکترونیکی چینی بهطورجدی و با اهداف بلندپروازانه وارد حوزه زیرساختهای ابری شد و از آن زمان رشد تدریجی را تجربه میکند. روز گذشته، علیبابا میزان درآمد حاصل از زیرساختهای ابری در سهماهه سوم سال جاری را ۲٫۱۹۴ میلیارد دلار اعلام کرد؛ درحالیکه مؤسسه تحقیقاتی Synergy، درآمد IBM را ۱٫۶۵ میلیارد دلار اعلام کرد که عملکرد بهتر علیبابا را نشان میدهد.
با اینکه درآمد ۲ میلیارد دلاری حاصل از زیرساخت ابری عدد درخورتوجهی است؛ اما بد نیست نگاهی به عملکرد سایر شرکتهای پردرآمد این حوزه داشته باشیم. در سهماهه سوم سال ۲۰۲۰، آمازون میزان درآمد حاصل از زیرساخت ابری را ۱۱٫۶ میلیارد دلار اعلام کرد و آژور مایکروسافت با ۵٫۹ میلیارد دلار درآمد در جایگاه دوم پردرآمدترین شرکتهای زیرساخت ابری قرار گرفت. گوگل کلاد نیز با درآمد ۲٫۹ میلیارد دلاری و ۹ درصد از سهم بازار همچنان در جایگاه سوم است.
با توجه با آمارهای یادشده، درآمد علیبابا با اختلاف جزئی از گوگل کمتر است و در جایگاه چهارم زیرساخت ابری و قبل از IBM قرار میگیرد. شاید علیبابا به این زودی نتواند جایگاه گوگل را تصاحب کند؛ بهویژه باتوجهبه اینکه توماس کوریان مدیرعامل کنونی گوگل کلاد است. کوریان چندین سال به ساخت پایگاه داده اوراکل کمک کرد و پس از آغاز فعالیت در گوگل کلاد، برای توسعه خدمات ابری این شرکت استراتژیهای مؤثری تدارک دید. بههرحال، علیبابا بهعنوان یک شرکت نسبتا تازهوارد در حوزه ابری، با سبقت از شرکت قدرتمند IBM